لیست پزشکان جراحی عمومی شهر فردیس کرج. نتایج جستجو برای عبارت متنی وارد شده : بهترین دکتر متخصص جراحی عمومی فردیس.

هموروئید چیست؟
هموروئید بالشتک های طبیعی بافت حاوی رگ های خونی در قسمت تحتانی رکتوم و اطراف مقعد هستند. آنها بخشی طبیعی از توانایی کنترل اجابت مزاج هستند که به جلوگیری از نشت مدفوع کمک می کند. هموروئید بیش از نیمی از جمعیت را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. آنها یکی از شایع ترین شرایطی هستند که افراد را وادار می کند تا به پزشک مراجعه کنند.

برای درک هموروئید، باید ساختار رکتوم و مقعد را بدانید. پزشکان ناحیه ای که مدفوع از دستگاه گوارش خارج می شود را کانال مقعدی می نامند. مجموعه پیچیده ای از ماهیچه ها به نام اسفنکترهای مقعدی وجود دارد که آزاد شدن مدفوع را از طریق کانال مقعدی کنترل می کنند. هموروئیدها در مجاورت کانال مقعد قرار دارند و با خون پر می شوند تا به بستن کانال مقعد و جلوگیری از نشت کمک کنند. هنگامی که هموروئیدها به طور قابل توجهی بزرگ می شوند، به داخل کانال مقعد بیرون زده یا در قسمت بیرونی مقعد ظاهر می شوند.

هموروئید داخلی و خارجی
موقعیت هموروئید طبقه بندی اصلی را که به عنوان داخلی یا خارجی توصیف می شود تعیین می کند. به یاد داشته باشید که مقعد یا مجرای مقعد دهانه است و رکتوم قسمت نهایی کولون یا روده بزرگ است که به این دهانه منتهی می شود. بواسیر می تواند هم در بالای کانال مقعد (داخلی) و هم در زیر کانال مقعد در پوست اطراف مقعد (خارجی) ایجاد شود. با این حال، بسته به محل، علائم متفاوتی از خود نشان می دهند.

اگرچه معمولاً بدون درد است، اما در صورت ترومبوز شدن (تشکیل لخته خون در داخل) یا افتادگی برای مدت طولانی، ممکن است با درد همراه با هموروئید داخلی همراه باشد. (پرولپس افتادن یا لیز خوردن قسمتی از بدن از موقعیت معمول خود است.) پس از اجابت مزاج، ممکن است خونریزی مقعدی مشاهده شود. خون قرمز روشن ممکن است روی دستمال توالت یا در توالت ظاهر شود. ممکن است خود مدفوع نیز تغییر رنگ داده باشد.

هموروئید خارجی در صورت ترومبوز شدن می تواند دردناک باشد، اما لزوماً مشکلات جدی ایجاد نمی کند. درد معمولاً فقط چند روز ادامه دارد. تورم معمولا در عرض چند هفته کاهش می یابد. رعایت بهداشت هنگام برخورد با هموروئید خارجی مهم است. مدفوع باید از تحریک پوست اطراف مقعد جلوگیری شود که می تواند باعث ناراحتی و خارش بیشتر شود.

هموروئید داخلی یا خارجی، بواسیر ترومبوز شده زمانی رخ می دهد که لخته خون در داخل بافت هموروئیدی تشکیل شود. این یک وضعیت بسیار دردناک است، اما معمولاً طی چند روز خود به خود برطرف می شود.

علائم هموروئید
علائم هموروئید به محل آنها بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خون قرمز روی دستمال توالت، مدفوع یا در کاسه توالت
درد در هنگام اجابت مزاج
توده های نزدیک مقعد
درد مقعد هنگام نشستن
خارش مقعد
علل علائم هموروئید
هموروئید یک بافت طبیعی است که در همه افراد دیده می شود. هموروئید ممکن است بزرگ شود، خونریزی کند و حساس شود. هیچ دلیل واحدی برای علائم هموروئید وجود ندارد اما برخی از عوامل ممکن است نقش داشته باشند:

یبوست مزمن همراه با زور زدن
زور زدن در هنگام اجابت مزاج و نشستن طولانی مدت در توالت
اسهال مزمن
رژیم غذایی، به خصوص رژیم کم فیبر یا کم آبی
به نظر می رسد سبک زندگی بی تحرک نیز با این وضعیت مطابقت دارد.

تشخیص هموروئید
معاینه فیزیکی مقعد معمولاً تشخیص هموروئید خارجی را تأیید می کند زیرا به راحتی قابل مشاهده است. معاینه دیجیتالی پایین راست روده می‌تواند ساختار ماهیچه‌ها را تایید کند و اغلب پولیپ‌ها و/یا تومورها را مشخص کند.

آنوسکوپی از یک دستگاه آندوسکوپی با نور برای بررسی دیواره داخلی کانال مقعد و پایین ترین قسمت راست روده استفاده می کند. برای بررسی کاملتر روده بزرگ می توان از کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر استفاده کرد.

تنقیه باریم، که از محلول حاجب استفاده می کند که برای تصویربرداری اشعه ایکس به رکتوم تزریق می شود، نیز ممکن است یک گزینه باشد.

این معاینات معمولاً ناراحتی کمی ایجاد می کنند.

داروهای هموروئید
دارو برای هموروئید یک صنعت بزرگ است، اما شواهد کمی وجود دارد که داروها واقعاً این وضعیت را بهبود می بخشند. در برخی موارد، آنها می توانند درد و تورم را با استفاده از ترکیبی از عوامل ضد التهابی و مسکن ها تسکین دهند. متأسفانه، کاهش عود این وضعیت به این آسانی نیست.

درمان غیر جراحی هموروئید
اگر بواسیر خارجی فرد درد یا خونریزی زیادی ایجاد نمی کند، معمولاً با تغییراتی در رژیم غذایی و مراقبت های حمایتی مشاهده می شود. هموروئید داخلی را می توان با بستن باند لاستیکی در طی چند هفته یا انعقاد مادون قرمز درمان کرد.

تغییرات رژیم غذایی و مراقبت های حمایتی

موارد خفیف یا متوسط هموروئید را معمولاً می‌توان با موفقیت خوب درمان کرد:

افزودن فیبر به رژیم غذایی به شکل مکمل فیبر
افزایش مصرف آب، برای جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع
نرم کننده های مدفوع می توانند به مدفوع سفت کمک کنند
NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) برای درمان درد
ترکیب آب و فیبر مدفوع را نرم و حجیم می کند و در نتیجه عبور آن از کانال مقعدی آسان تر می شود. به بیماران توصیه می شود از زور زدن و اجبار کردن اجابت مزاج اجتناب کنند.

نتایج این تغییرات سبک زندگی معمولاً مؤثر است. با این حال، ممکن است کمی زمان و صبر طول بکشد تا این اقدام به نتیجه برسد.

بستن نوار لاستیکی

بستن هموروئید کم تهاجمی ترین روش درمانی موجود برای هموروئید است. بواسیر با یک نوار لاستیکی در پایه بیرون زدگی پیچیده می شود و جریان خون را قطع می کند. این باعث می شود که هموروئید کوچک شده و در نهایت در عرض یک هفته از بین برود. این روش که درد بسیار کمی دارد می تواند به صورت سرپایی انجام شود.

انعقاد مادون قرمز

انعقاد درمانی یکی دیگر از روش های موثر برای از بین بردن هموروئیدهایی است که خیلی بزرگ نیستند. در این روش یک بی حس کننده موضعی و سپس یک دستگاه انعقاد مادون قرمز استفاده می شود که با هموروئید در تماس است. برآمدگی برای مدت کوتاهی گرم می شود و باعث سوختن بافت می شود. بافت نکروزه (مرده) سپس یک اسکار تشکیل می دهد که جریان خون به بواسیر را مهار می کند.

با این حال، این روش دارای چند معایب است:

مقداری خونریزی رخ خواهد داد
زمان بهبودی چند روز بیشتر است
برای جلوگیری از زور زدن (که می تواند باعث ایجاد اسکار شود) باید از نرم کننده های مدفوع استفاده شود
بازکردن)
چندین ناحیه را نمی توان همزمان درمان کرد. چندین درمان مورد نیاز خواهد بود
درمان جراحی هموروئید
جراحی هموروئید برای افرادی است که به درمان های محافظه کارانه تر پاسخ نمی دهند. فاکتور مهمی که باید در نظر گرفت این است که بواسیر چقدر مشکل ایجاد می کند. گاهی اوقات، هموروئیدهایی که بسیار بزرگ می شوند یا خونریزی زیادی دارند، نیاز به جراحی دارند.

نظر خود را بنویسید