واژینوپلاستی (به انگلیسی: Vaginoplasty ) نوعی جراحی زیبایی و روشی جهت زیباسازی کانال مهبلی، غشاء مخاطی و ساختار ولوواژینال که بر اثر عواملی مانند بیماری مادرزادی یا عدم وجود این ساختار، انجام می‌گیرد.

واژینوپلاستی جراحی برای ایجاد واژن است. این شامل برداشتن آلت تناسلی، بیضه ها و کیسه بیضه است. واژینوپلاستی شامل تنظیم مجدد بافت در ناحیه تناسلی برای ایجاد یک کانال واژن (یا دهانه) و فرج (تناسلی خارجی)، از جمله لابیا است.

واژینوپلاستی چیست؟

واژینوپلاستی جراحی برای ایجاد واژن است. این شامل برداشتن آلت تناسلی، بیضه ها و کیسه بیضه است.

واژینوپلاستی شامل تنظیم مجدد بافت در ناحیه تناسلی برای ایجاد یک کانال واژن (یا دهانه) و فرج (تناسلی خارجی)، از جمله لابیا است. برای ایجاد کانال واژن، جراح از ترکیبی از پوست اطراف آلت تناسلی موجود به همراه پوست کیسه بیضه استفاده می کند. بسته به میزان پوست موجود در ناحیه تناسلی، جراح ممکن است نیاز به استفاده از پیوند پوست از ناحیه شکم یا ران برای ساخت یک کانال واژن کامل داشته باشد.

چند مرحله در این روش گنجانده شده است؟

واژینوپلاستی معمولا یک روش یک مرحله ای است. برخی از بیماران قبل از انجام واژینوپلاستی بیضه های خود را خارج می کنند (ارکیکتومی) اما این کار الزامی نیست. در واقع، انجام ارکیکتومی قبل از واژینوپلاستی می تواند خطر نیاز به پیوند پوست را افزایش دهد.

آیا قبل از واژینوپلاستی نیاز به حذف موهای زائد دارم؟ از کی باید شروع کنم؟

بله، قبل از جراحی باید موهای زائد دائمی را حذف کنید. تیم جراحی در طول مشاوره شما یک الگو برای مناطقی که نیاز به حذف مو دارند در اختیار شما قرار می دهد. به بیماران توصیه می شود که در اسرع وقت حذف موهای زائد را شروع کنند، زیرا ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا این روند تکمیل شود.

آیا بعد از واژینوپلاستی نیاز به جراحی اضافی خواهم داشت؟

ممکن است برای اصلاح ظاهر واژن و فرج جدید نیاز به اعمال جراحی بیشتری داشته باشید. تجدید نظرهای بعدی می تواند ظاهر زیبایی را بهبود بخشد، اما این موارد معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند.

گاهی اوقات بیماران عوارض مربوط به واژینوپلاستی را تجربه می کنند. این موارد می تواند شامل تنگ شدن کانال واژن یا فیستول (ارتباط غیر طبیعی بین واژن جدید و راست روده یا مثانه) باشد. این عوارض معمولاً با جراحی دیگری درمان می شوند.

بهبودی پس از واژینوپلاستی

پس از عمل جراحی لابیاپلاستی در شهر تهران ، حدود پنج یا شش روز در بیمارستان بستری خواهید شد. بیشتر این زمان را در رختخواب سپری خواهید کرد و در حال نقاهت هستید. با نزدیک شدن به ترشحات، شروع به نشستن و راه رفتن خواهید کرد. تیم مراقبت شما درد شما را زیر نظر خواهد گرفت و مطمئن می شود که شما به طور مناسب بهبود می یابند و می توانید به دستشویی بروید و راه بروید.

به طور متوسط، ریکاوری پس از واژینوپلاستی شش تا هشت هفته طول می کشد. بهبودی هر بیمار متفاوت است، اما بهداشت مناسب در منزل و مراقبت‌های پس از عمل بهترین شانس را برای بهبودی سریع‌تر به شما می‌دهد.

آیا کاتتر خواهم داشت؟

در حالی که در بیمارستان هستید، یک کاتتر فولی در مجرای ادرار خواهید داشت که قبل از رفتن به خانه خارج می شود.

آیا من تخلیه جراحی خواهم داشت؟

بله، جراح شما یک درن را زمانی که در اتاق عمل هستید قرار می دهد که قبل از خروج شما خارج می شود.

چه نوع بهداشتی بعد از واژینوپلاستی لازم است؟

از هشت روز پس از جراحی، شما دوش (پاکسازی کانال واژن) را شروع خواهید کرد. هنگام دوش، باید از دوش واژینال بدون معطر استفاده کنید. بسته به میزان ترشحات واژن که تجربه می کنید، باید حداقل هفته ای یک بار دوش بگیرید. اگر متوجه شدید که ترشحات واژن زیادی دارید، می توانید برنامه دوش خود را افزایش دهید.

خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی خارجی نیز بسیار مهم است. اگر ناحیه بسیار قرمز و مرطوب به نظر می رسد، مثل اینکه مدت زیادی در وان غوطه ور شده اید، می توانید یک پد جاذب بین لب های بیرونی (لابیا) قرار دهید تا رطوبت اضافی را از بین ببرد.

آیا می توانم بعد از جراحی واژینوپلاستی دوش بگیرم؟

آره. تمیز کردن محل برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. می توانید به آرامی محل را با آب و صابون بشویید. هرگز نباید آب را مستقیماً در محل جراحی مالش دهید یا اجازه ندهید که آب پاشیده شود.

آیا حمام رفتن فرق می کند؟

مهم است که تا آخر عمر به یاد داشته باشید که هنگام پاک کردن با دستمال توالت یا شستن ناحیه تناسلی، همیشه از جلو به عقب پاک کنید. این به تمیز نگه داشتن واژن کمک می کند و از عفونت ناحیه مقعدی جلوگیری می کند.

ممکن است هنگام ادرار کردن متوجه مقداری پاشش شوید. این امر رایج است و می‌توان آن را با فیزیوتراپی برای کمک به تقویت کف لگن برطرف کرد. یک فیزیوتراپیست می تواند در انجام تمرینات به شما کمک کند، که ممکن است در طول زمان به بهبود ادرار کمک کند.

آیا واژن ایجاد شده توسط واژینوپلاستی عملکرد جنسی دارد؟

آره. تا 12 هفته پس از جراحی باید از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید. فعالیت جنسی در طول دوره نقاهت می تواند بهبود زخم را به تأخیر بیندازد و باعث ایجاد عوارض شود. دوازده هفته پس از جراحی، می توان از واژن برای مقاربت پذیرا استفاده کرد. علاوه بر این، کلیتوریس ممکن است احساس داشته باشد.

نظر خود را بنویسید